Jak odpowiednio zaplanować modelowe programowanie ulicy? Co zawiera nowa, warszawska polityka mobilności? Czy ulica może spełniać rolę sublokalnego centrum dzielnicy? Kiedy powstanie Woonerf na Narbutta? Na te i inne pytania starali się odpowiedzieć przedstawiciele samorządu i miejscy eksperci w debacie Ulice – zorganizowanej przez fundacje Miasto Think Tank.

Fundacja Miasto Think Tank w ramach projektu Tryptyk Miejski zainicjowała cykl trzech debat: PLACE, ULICE, PARKI. To najważniejsze sfery publiczne współczesnych metropolii. W ramach otwartego centrum dialogu miejscy eksperci, liderzy opinii, władze samorządowe, urbaniści i architekci zaprezentowali najefektywniejsze rozwiązania oraz wymienili się poglądami z przedstawicielami władz miejskich i mieszkańcami Warszawy. 22 czerwca w Marzycielach i Rzemieślnikach, odbyła się druga debata w ramach cyklu – Ulice, poświęcona warszawskim placom. Uczestnikami debaty byli m.in: Michał Olszewski – Wiceprezydent Warszawy, Łukasz Puchalski – Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich oraz Joanna Erbel, miejska aktywistka.

Inauguracją debaty było wystąpienie Wiceprezydenta Warszawy Michała Olszewskiego, który podkreślił znaczenie nowo powstałego dokumentu jakim jest warszawska polityka mobilności. „Warszawa Polityka Mobilności” zakłada ograniczenie transportu samochodowego i wzrost roli transportu publicznego, ruchu rowerowego oraz pieszego, szczególnie w obszarze śródmieścia Warszawy. Wiceprezydent zwrócił uwagę na istotę dialogu społecznego, przy tworzeniu tego typu dokumentach.

Drugą częścią wydarzenia była dyskusja pomiędzy zgromadzonymi ekspertami i gośćmi debaty. W roli panelistów wystąpili: Joanna Erbel – miejska aktywistka, Tomasz Zemła – Zast. Dyr. Biura Architektury i Planowania Przestrzennego oraz Wojciech Wagner – Naczelnik wydziału estetyki w warszawskim ratuszu.

W trakcie dyskusji, Joanna Erbel zaapelowała do przedstawicieli władz samorządowych, aby inwestycje cieszące się poparciem mieszkańców, realizować w pierwszej kolejności, wskazując na projekt kładki pieszo-rowerowej łączącej ulice Okrzei na Pradze z Karową w Śródmieściu. Wtórował jej w tym obecny na Sali, Rafał Szczepański inicjator kampanii społecznej STOP JANOSIKOWE, wiceprezes BBI Development SA który podkreślił iż kładka na Pragę, nie będzie zwykłym projektem infrastrukturalnym, lecz projektem o charakterze społecznym, łączącym dwa brzegi Warszawy.

Tomasz Zemła z Biura Architektury i Planowania Przestrzennego poruszył kwestie planowania konkretnych inwestycji drogowych z punktu widzenia drogowców i architektów. Stwierdził, że często widać przykłady braku koordynacji pomiędzy tymi dwoma grupami przy projektowaniu modernizowanych ulic. W jego opinii przy rewitalizacji Krakowskiego Przedmieście, kiedy w Warszawie funkcjonowało stanowisko Naczelnego Architekta m.st. Warszawy udało się uniknąć wszelkich nieporozumień i zasugerował zgromadzonym gościom, iż warto się zastanowić nad powrotem tego typu instytucji lecz nie w formie jednoosobowej, a zespołowej.

Bartosz Puzdrowski przedstawiciel ICON Real Estate – zwrócił uwagę na szczególne znaczenie restaurowanych budynków, które dzięki swojej wartości historycznej są obiektami wyjątkowymi na mapie Warszawy, co wypływa na rozwój całej ulicy. Podniósł problem jakim jest eksploatacja mniejszych ulic miejskich, szczególnie w Śródmieściu, traktowanych jako drogi dojazdowe do lokali użytkowych w centrum Warszawy. W jego opinii problem ten należy rozwiązać poprzez budowę podziemnych parkingów, szczególnie pod nowopowstającymi bądź rewitalizowanymi budynkami.

Pozostali uczestnicy dyskusji, zwrócili uwagę że w szeroko pojętej dyskusji nt. funkcjonowania warszawskich ulic nie należy przypisywać im wszystkim jednej roli. Każda ulica ma inny charakter i pełni odmienne funkcję – czy to szlaku komunikacji samochodowej, tranzytowej, czy też komunikacji pieszej o charakterze lokalnym tak jak wg. wstępnych założeń ma pełnić  planowany Woonerf na ulicy Narbutta.

Zgromadzeni goście zgodnie uznali, że należy ograniczyć ruch samochodowy, zaś na ulicach należy przywrócić role priorytetowe transportowi publicznemu i komunikacji pieszo-rowerowej.

Zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.